-= GensNet =-

Start een nieuw onderwerp met je nicknaam en vertel over jezelf
Plaats reactie
-= GensNet =-
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013 23:21

-= GensNet =-

Bericht door -= GensNet =- »

Mijn inlognaam is -= GensNet =-. Dit is een naam die is ontstaan uit een andere hobby van mij Gen(ealogie)(voorvaderen onderzoek) verbindingsstreepje "s" en daarna Net. De naam GensNet is een gedeponeerde naam. Mijn echte voornaam is Jan.

Voor de hobby om grenspalen in kaart te brengen heb ik 2006 een gps-apparaat (eTrex Legend Cx) aangeschaft. Maar om de grenspalen daarmee van coördinaten te voorzien, viel bitter tegen, omdat er héél véél afwijking (méér dan 32 meter!) in de metingen zit. Om het apparaat nu nutteloos in de kast te laten liggen, vind ik het apparaat eigenlijk wat te duur en zo ben ik in het schatzoeken gerold. Je kunt namelijk een gps-apparaat voor verschillende dingen gebruiken en niet voor maar één ding. Op 25 maart 2007 heb ik me aangemeld bij gc.com. Er is eigenlijk maar één bladzijde waar een redelijke keuze uit schatten op staat. Veel echte andere bladzijden zijn er dan maar amper.

Zo langzamerhand wordt gc.com groot en daarmee komen de voorspelde problemen. Gc.com doet hoe langer hoe moeilijker en maakt iedere keer weer nieuwe onzin regels (Amerikaanse regels die hier in Nederland ook gelden) om je het verstoppen van schatten moeilijk maakt. Schatten worden er "gecontroleerd" en dè controleur die dat doet, geeft een eigen invulling aan deze controle.

In die tijd heb ik een nieuw gps-apparaat gekocht een GPSmap 60CSx. Dit apparaat wordt gezien als hèt gps voor schatzoeken. Inmiddels heb ik tc.com ontdekt en daar wat schatten geplaatst. Tc.com is in vergelijking met gc.com al een hele verbetering. Maar de beheerder van tc.com doet niets aan onderhoud van de bladzijde en houdt de gebruikers constant aan het lijntje door te beloven de zaak up-te-daten. Maar de gebruikers blijven daarom weg en een overname van de bladzijde heeft de leegloop niet tegen kunnen houden. Momenteel is tc.com hier in Nederland een "dode" bladzijde waar niets meer gebeurt.

Desbetreffende controleur is vervangen door meerdere controleurs en het werkt duidelijk beter. In die tijd kan ik weer op een normale manier schatten bij gc.com verstoppen. De vergroting van gc.com is onstuitbaar en daarmee komen ook weer de problemen terug.

Er is in Noord-Brabant een zogenaamde opencaching (oc.nl) bladzijde die al jaren niet meer wordt onderhouden, omdat de beheerder(s) in België wonen en de zaak eigenlijk wel over willen doen aan iemand die de zaak weer nieuw leven in wil blazen. Zaanhoeve (Kees) en Harrie Klomp hebben de bladzijde overgenomen, maar Kees kon om iets wat ik niet meer weet, niet meer meehelpen met opbouwen van de oc.nl bladzijde. Harrie Klomp is alleen verder gegaan. Op 11 febr. 2011 heb ik me aangemeld bij oc.nl. Vanaf die tijd is oc.nl in roerig vaarwater terecht gekomen, omdat in die tijd globalcaching is ontstaan als waardige tegenhanger van gc.com. Op de achtergrond heeft globalcaching zich ontwikkeld als een echte concurrentie van gc.com en heeft ook met overname drang oc.nl willen overnemen. Die overname is gelukkig niet doorgegaan en nu is Harrie Klomp met hart en ziel alleen de beheerder van oc.nl.

Twee jaar geleden kocht ik een Dakota 20. Een goed en eenvoudig gps-apparaat.

Inmiddels timmert gc.com enorm aan de digitale weg. Het is bij gc.com erg moeilijk om een leuke schat te gaan zoeken, omdat er héél véél rotzooi tussen de schatten zit van gc.com. Omdat ik tamelijk wat schatten bij gc.com heb/had staan, geeft dit een enorme administratieve rompslomp. Gc.com zoekers zijn "vervelender" (niet allemaal hoor!) geworden en bij het minste en geringste mekkeren ze daarover bij de controleurs die dan op hun beurt jou weer op je dak springen om weer "verantwoording" te moeten afleggen waarom een schat moet worden onderhouden. Dit heeft er toe geleid dat ik beetje voor beetje schatten van gc.com naar oc.nl overhevel. Schatten zullen minder of helemaal niet meer worden gezocht worden, maar ik krijg het met de administratie stukken rustiger en normaler.

Het gaat langzaam met de ontwikkeling van oc.nl. De samenwerking met de oc.de bladzijde uit Duitsland gaat moeizaam en heeft het gevolg dat de beheerde gaat uitwijken naar de oc.pl bladzijde van Polen. Oc.nl heeft nog steeds te kampen met tegenstand van gc.com en globalcaching.

Maar er komt een tijd dat de schatzoekers gaan inzien dat het bij gc.com geen normale manier is om schatten te verstoppen en een alternatief gaan zoeken. Ze komen dan bij oc.nl terecht en zien dan dat dáár wel op een normalere manier met je omgegaan wordt. Bovendien wordt het spel schatzoeken daar meer op de oorspronkelijke manier gedaan zonder al die toeters en bellen die de andere bladzijden in hun bladzijde bouwen waar een gemiddelde schatzoeker totaal geen verlet van heeft.

Jan
Gebruikersavatar
harrieklomp
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 dec 2013 21:00
Locatie: Pelt
Contacteer:

Re: -= GensNet =-

Bericht door harrieklomp »

Dan weten we nu wie Gensnet is :D

Naar mijn weten is global niet echt een concurrent van welke caching site dan ook, al staat er op de voorpagina dat zij de grootste caching site beweren te zijn van België en Nederland ( Zolang zij geen caches hebben althans). Zonder de caches van GC zijn zij helemaal niets meer dan elke andere gewone site ;)
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie